Las Asociaciones de Cooperación tienen por objeto apoyar el desarrollo, la transferencia o la implementación de prácticas innovadoras, así como la ejecución de iniciativas conjuntas que fomenten la cooperación, el aprendizaje entre iguales y el intercambio de experiencias a escala europea.
Se trata de una acción descentralizada de la Agencia Nacional SEPIE, dentro de la acción 2 del nuevo Erasmus+, cuyo objetivo es desarrollar, transferir y/o implementar iniciativas conjuntas innovadoras a nivel institucional, local, regional y europeo.
La asociación debe estar formada por un mínimo de 3 instituciones de 3 países del programa: países de la UE, junto con Islandia, Liechtenstein, Macedonia, Noruega, Suiza, Turquía.
Las Asociaciones de Cooperación deben tener como prioridad desarrollar el asesoramiento de competencias transversales y promuevan experiencias emprendedoras en educación, formación y trabajo para los jóvenes; promocionar el desarrollo de tecnologías de la información y conocimiento y la producción de “recursos educativos abiertos” en diversas lenguas europeas; facilitar la validación del aprendizaje formal y no formal y su permeabilidad en los itinerarios educativos.
Proyectos en los que participa la UAM:
Proyectos Actuales
Referencia: 2022-1-DE01-KA220-HED-000086001
Página web: https://boldproject.eu/
Descripción: BOLD concibe las habilidades plurilingües e interculturales, particularmente en la dimensión “saber comprometerse”, como transversales a todos los perfiles, especialmente con los relacionados con estudiantes de magisterio. Entendemos la acción social como un componente clave de las habilidades profesionales docentes y de su identidad profesional, por lo que el compromiso cívico debe cobrar fuerza en las sociedades contemporáneas. Se capacitará a los participantes en la toma de decisiones informadas para la acción social -como ciudadanos activos en un mundo globalizado- a través de recursos educativos abiertos (REA), cursos de formación híbridos y la creación conjunta de iniciativas que reúnan a los estudiantes de magisterio de las universidades participantes.
Duración: diciembre 2022 - noviembre 2025 (36 meses)
Objetivo: El proyecto tiene como objetivo capacitar para el compromiso cívico y la ciudadanía activa de la comunidad universitaria a través del desarrollo de competencias en acción social basadas en el respeto y la promoción de la diversidad lingüística y cultural. Esta diversidad será entendida como recurso y fin de la acción social.
Instituciones participantes:
- Universität Hamburg (Coordinadora - Alemania)
- Universidad Autónoma de Madrid (España)
- Web2Learn (Grecia)
- Universidade de Aveiro (Portugal)
- Rijksuniversiteit Groningen (Países Bajos)
- Universite D'Aix Marseille (Francia)
Referencia: 2021-1-ES01-KA220-SCH-000024456
Página web: https://www.cocemfe.es/que-hacemos/educacion/includl-schools/
Descripción: The aim of the project is to gather a team of actors of education from various European countries that can contribute to fostering inclusion in European schools mainly by improving teachers’ skills to integrate more inclusive didactics programs in their schools and broader communities.
Objetivos:
- Explore synergies between a competence learning model through service-learning methodology (S-L) that integrates UDL.
- Design, develop and share didactics programs based on S-L methodologies to enrich teachers and school's capacity to integrate inclusive practices.
- Make a good practice guide for inclusion collecting the results of the schools and teacher's programs.
- Collect high value ICT tools for inclusion to create a toolbox for teachers and schools to boost inclusion.
- Create a user-friendly and easy-to-use app that facilitates to teachers the designing of inclusive didactical proposals including UDL principles, checkpoints and activities.
- Disseminate the results of the project to expand European schools' engagement to inclusion in education.
Duración: 01.11.2021-01.05.2024 (30 meses)
Instituciones participantes:
- Confederación Española de Personas con Discapacidad Física y Orgánica - COCEMFE (Institución Coordinadora)
- Universidad Autónoma de Madrid
- Anamur Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Turquía)
- Innovation Frontiers Ike (Grecia)
- Anamur Vakifbank Ataturk Ortaokulu (Turquía)
- Katolicka Szkola Podstawowa Im. Jana Twardowskiego (Polonia)
- Kuldigas 2.Vidusskola (Letonia)
Referencia: 2022-1-SE01-KA220-SCH-000087486
Página web: https://www.ifip.group/page/pillars
Descripción: The project aims to build a Europe-wide network of inclusion practitioners, called the International Forum of Inclusion Practitioners – Europe (IFIP Europe), strengthening teachers’ and school leaders’ capacities to better respond to the increased diversity of inclusion challenges of our times, contributing to building more equitable education systems Europe- wide that meet the needs of every child.
The project will set up a learning platform on inclusive practices in education with open-source access to any inclusion practitioner in Europe. The platform will host a variety of practical tools, learning resources, and spaces to engage in collaborative dialogue, learning, and peer-support activities among teachers and school leaders, eventually contributing to a change in mindsets on inclusion and increased competencies in responding to the growing diversity of Europe's student community.
Duración: 12.09.2022-31.08.2025 (36 meses)
Universidades participantes:
- Union of Consultants Scandinavia (Coordinadora - Suecia)
- Universidad Autónoma de Madrid (España)
- Wallberg Education (Suecia)
- International Forums of Inclusion Practitioners (Reino Unido)
- Maria Regina College Naxxar Induction Hub (Malta)
- Inclusion4All (Holanda)
- Deák Diák Ének- zenei Általános Iskola és Gimnázium (Hungría)
- The Foundation for Global Human Dignity (Malta)
- Agenzija Sapport (Malta)
Referencia: 2022-1-ES01-KA220-SCH-000086530
Página web: https://coding4kids-project.eu/
Descripción: Digital skills are becoming more and more important in todays’ society. In order to prepare youngsters for their future, schools should pay more attention to being able to write a scripting language for, for example, a website or a program, the so-called coding lessons. Programming teaches children to create instead of to consume. When programming, children learn these skills: Creative and logical thinking - Spatial insight - Problem solving ability - To structure things/situations -To collaborate, ... Learning how to program is not necessarily intended to train children to become a computer programmer, but to teach them skills that will be very useful for every choice of studies or job in the future.
Objetivos:
- Make teaching in coding accessible to all teachers, even if they have no ICT or technical education.
- Promote skills in children such as creative and logical thinking, spatial insight, problem solving, collaboration, structurationof things/situations, etc.
- Encourage learners to focus on the understanding and mastering of technologies, and not focus on passive use of them.
- Make children understand the digital world in which they live by learning how to program.
Duración: 01.12.2022-31.12.2024 (25 meses)
Universidades participantes:
- Universidad Autónoma de Madrid (Coordinadora - Madrid)
- Paragon: Education, Technology, Communications (Grecia)
- Stichting Kenniscentrum Pro WorK (Países Bajos)
- Jaitek Tecnología y Formación (España)
- Centre for Advancement of Research and Development in Educational Technology Ltd-Cardet (Chipre)
- Future in Perspective Limited (Irlanda)
Flyer Erasmus Skills
Referencia: 2022-1-ES01-KA220-SCH-000085050
Página web: https://emplogame.eu/
Descripción: The project will provide digital and accessible environment to elaborate several hybrid activities in connection with a digital game, where teachers and pedagogical counselors will be able first to estimate and highlight to the students their strengths and abilities. These will be key factors in their labour inclusion process. Secondly, the materials for these students in easy-to-understand language and in attractive digital format. The ontology and scenarios will reflect on how to maintain positive physical and verbal image, how to improve their verbal and non-verbal communication, how to answer difficult questions during job interviews, how to prepare in digital format their CV and cover letter as well as which channels to use in terms of searching for a job. In addition, we will produce also an illustrative info cards about how to apply for credit, how to prepare and submit documents to tax authorities etc.
Objetivos:
- Develop a serious educational game, where the students will be able to extend their digital skills by simulating the steps for job preparation in order to improve their presentational and communication skills.
- Develop a customised pre-employment guidance and support handbook for teachers and pedagogical counsellors according to the identified students' needs.
- Implement career support, which will aim to maximise their labour market engagement and enabling full workplace inclusion and career enhancement.
- Upgrade the skills of teachers and pedagogical counsellors in applying an individual approach to the formation of competencies, aimed at motivation, active citizenship and participation in the labor market.
Duración: 01.11.2022-31.10.2025 (36 meses)
Instituciones participantes:
- Universidad Autónoma de Madrid (Coordinadora - España)
- Asociación Madrileña de Profesionales de la atención temprana (España)
- Sdrujenie "Bylgarski Ekip Za Priobshtavashta Podkrepa" (Bulgaria)
- 94 High School "Dimitar Strashimirov" (Bulgaria)
- Esenyurt Milli Egitim Mudurlugu (Turquía)
- WINSS: World Innovative Sustainable Solutions (Turquía)
Referencia: 2022-1-ES01-KA220-HED-000089608
Página web: https://newspiracy.eu/
Descripción: The aim of the project is to raise public awareness of the existence of fake news and their influence, learning about their mechanism and their creation process, in order to be able to detect and analyze them in greater depth. In addition, the project will address topics on good use of the media, types of fake news and possible ways to put an end to this phenomenon, with a special emphasis on the development of critical thinking as the main promoter of change.
Objetivos:
-
Develop critical thinking skills among university students of different educational degrees.
-
Create an online training hosted in a LMS platform that introduces university students to the more technical aspects of the creation of fake news, their means of dissemination, the influences and impact they generate and the types of fake news that can be found.
-
Propose an interactive Environment in which university students can write news, both real and fake, and can analyse those of the rest of their colleagues and comment on which category each one belongs to and why, either real or fake.
-
Raise awareness of the realities of the most sensitive sectors of society and the negative impact that fake news have on them. This is why, throughout the In-Service Training, the examples of fake news that will be used will be about gender difference, racial difference, climate change, and other important social issues.
Duración: 01.11.2022-31.12.2024
Instituciones participantes:
- Universidad Autónoma de Madrid (Coordinadora - España)
- Panepistimio Aigaiou (Grecia)
- Latvijas Universitate (Letonia)
- Centre for Advancement of Research and Development in Educational Technology Ltd-Cardet (Chipre)
- Stichting Kenniscentrum Pro Work (Holanda)
- Fundación Siglo22 (España)
Referencia: 2022-1-IT01-KA220-VET-000087262
Página web: https://www.monalisasmile.eu/
Descripción: The aim of this project is to provide health professionals with education and adequate training about endometriosis and pelvic pain in adolescents, described as similar to a "Mona Lisa smile with a mysterious innocence".
Objetivos:
- Improve health professionals knowledge of the disease, supporting them with extensive and constantly updated didactical material.
- Provide health professionals with an easily available tool to improve competences and a score to identify patients at risk.
Duración: 01.12.2022-31.05.2024 (18 meses)
Instituciones participantes:
- Alma Mater Studiorum – Universitá di Bologna (Italia) (Coordinador)
- Universitá degli studi di Siena (Italia)
- Université de Liège (Bélgica)
- Skåne University Hospital (Suecia)
- Universidad Autónoma de Madrid (España)
Referencia: 2022-1-FR01-KA220-HED-00008974
Página web: https://www.catedraeducacionjusticiasocial.org/sl-icp/
Descripción: This project aims at spreading the implementation of Service Learning within European universities and supporting the stakeholders (students, teachers, academic and administrative staff and civil society organisations) to reinforce their collaboration in the higher education system. The innovative learning and teaching practices should support students to gain soft skills and field experiences necessary for the work market.
Objetivos:
- Transfer innovative SL methodologies within European universities, share data and disseminate good practices and key steps to implement SL on the long term
- Encourage teachers and academic staff to become familiar with the theoretical and practical aspects of the SL method in order to adapt and transfer SL innovation projects to European universities
- Reinforce cooperation between universities and civil society organisations
- Support students in their learning process with innovative methods and field experiences
- Support students citizenship and involvement on social and environmental issues.
Duración: 15.11.2022-14.11.2024 (24 meses)
Instituciones participantes:
- Eurasia Net (Francia - Coordinador)
- Aix Marseille Université (Francia)
- Universidad Autónoma de Madrid
- National and Kapodistrian University of Athens (Grecia)
- Sapienza Universitá di Roma (Italia)
- Universitatea din Bucuresti (Rumanía)
Referencia: ERASMUS-EDU-2022-POL-EXP-HE
Descripción: The aim of the project is to examine, test and formulate recommendations to improve the quality and increase the transferability of the criteria for delivery of a European Degree Label.
Objetivos:
-
Map the different regulations and goals at the national and European levels.
-
Establish a catalogue of indicators for European criteria.
-
Test the relevance of these criteria to establish a label which acknowledges the European and transnational experiences in a joint transnational programme leading to a higher education qualification at all levels and the feasibility of their use.
-
Conduct a joint reflection on possible scenarios for the delivery of a joint degree at all levels, based on these co-created European criteria, to be awarded at the national, regional or HEI level, in accordance with the National Qualifications Frameworks.
-
Explore and recommend possible optimisation of the proposed set of criteria in view of maximizing the attractiveness and potential impact of such a joint European Degree Label.
-
Share good practices at all levels, from innovative pedagogies to administrative tips or shortcuts.
-
Develop recommendations for modalities (best ways to check, and which organisation should perform these checks) and necessary prerequisites (inclusion in national qualifications frameworks).
-
Organise a large dissemination event and elaborate materials targeting a wide audience and presenting lessons learned from joint reflections conducted during the pilot.
Duración: 01.04.2023-31.03.2024 (12 meses)
Instituciones participantes:
- Universidad Autónoma de Madrid (Coordinador)
- Université d'Aix Marseille (Francia)
- Université libre de Bruxelles (Bélgica)
- Universita degli studi di Roma la Sapienza (Italia)
- Ethniko Kai Kapodistriako Panepistimio Athinon (Grecia)
- Universitatea din Bucuresti (Rumania)
- Stockholms Universitet (Suecia)
- Paris-Lodron-Universitat Salzburg (Austria)
- Eberhard Karls Universitaet Tuebingen (Alemania)
Referencia: 2023-1-FR01-KA220-SCH-000154909
Página web: IACLIP.EU
Objetivos:
- What is pedagogical innovation? Define the notion of pedagogical innovation and create a culture and common references and identify invariants of the emergence and development of pedagogical innovation.
- How is the support of innovation? Produce a digital and interactive guide
- The professional development of actors (accompanists and innovative teachers).
Duración: 21.11.2023-20.11.2026 (36 meses)
Instituciones participantes:
- GIPAL-FORMATION FR (Coordinador)
- Rectorat de Lyon (FR)
- Scoala Gimnaziala Rosia (RO)
- Institut Français d'Espagne (ES)
- Cours et Jardins gUG (DE)
- Universidad Autónoma de Madrid (ES)
- Cooperativa Sociale Le Mille (IT)
- Liceul Tehnologic Henri Coanda (RO)
- Centre CREAL (FR)
- Universidade da Madeira (PT)
Referencia: 2023-1-FR01-KA220-HED-000164618
Página web:
Descripción:
A pesar de que la movilidad internacional es cada vez más común en la carrera académica de los jóvenes en Europa, existe una falta de apoyo específico y de preparación por parte de los responsables del empleo a la hora de destacar el valor añadido de la movilidad internacional.
En particular, es interesante analizar la brecha existente entre la autopercepción que tienen los estudiantes de las competencias vinculadas a la movilidad internacional y la que tienen las partes interesadas en la contratación; así como la razón por la que no la valoran de forma equivalente.
¿Cómo se puede apoyar a los estudiantes y a los jóvenes titulados para que destaquen en su vida personal y profesional todas las competencias desarrolladas durante una movilidad internacional?
Duración: 01/09/2023 - 31/12/2025 (28 meses)
Objetivo:
El objetivo principal de este proyecto es sensibilizar, equipar y formar de la percepción del valor añadido de la MI (movilidad internacional) en la empleabilidad de los jóvenes mediante el análisis de las competencias específicas que adquieren durante esta experiencia y el desarrollo de herramientas adaptadas.
Esto debería permitir a los jóvenes promover mejor su movilidad. Estudiantes de Francia, España y Croacia recibirán formación del uso de herramientas para reforzar su capacidad de promover su movilidad en el sector del empleo.
Instituciones participantes:
- International Exchange Erasmus Student Network France -ESN Francia- (Coordinadora - Francia)
- Universidad Autónoma de Madrid (España)
- Erasmus Student Network AISBL -ESN AISBL- (Bélgica)
- Centar za KarijereMladih Dubrovnik (Croacia)
Referencia: 2023-1-RO01-KA220-HED-000158478
Página web:
Descripción:
En este proyecto profundiza sobre el sentido de pertenencia en el contexto de las nuevas alianzas de la UE, basándose en los resultados del proyecto anterior, eBelong1, y sigue explorando las cuestiones de diversidad, equidad e inclusión en las comunidades académicas, en particular en el contexto de la recién creada alianza CIVIS, de la que forman parte las universidades asociadas al proyecto. Motivados por la necesidad de comprender el papel que desempeña el sentido de pertenencia dentro de esta asociación en desarrollo y la forma en que las universidades pueden sostener el crecimiento de las comunidades de aprendizaje dentro de la alianza, tanto social como emocionalmente, a largo plazo.
La cultura es importante para cualquier organización de Educación Superior y se vuelve crítica en los casos de alianzas, ya que comprende todas las creencias, valores y actitudes de los individuos que forman parte de ellas y que influyen en su comportamiento. La cultura afecta a la forma en que las personas experimentan una organización, es decir, en el contexto de una alianza universitaria, cómo es para un académico o un estudiante desarrollar un sentimiento de pertenencia a una comunidad de práctica y colaborar con miembros de otras universidades, que tienen orígenes diversos, distintas necesidades e intereses.
Duración: 01/09/2023 - 31/08/2026 (36 meses)
Objetivo:
Para comprender el papel de pertenencia dentro de una asociación, el impacto de una cultura común basada en la cooperación y el apoyo, en los comportamientos de inclusión, equidad y diversidad, con el fin de sostener el crecimiento de las comunidades de aprendizaje dentro de la alianza, tanto social como emocionalmente se fijan los siguientes objetivos generales:
- Evaluar la cultura de funcionamiento actual de las universidades socias de la alianza y los factores internos que probablemente refuerzan la cultura actual.
- Identificar las palancas para hacer avanzar la cultura actual de las universidades socias hacia su ideal de alianza, una cultura inclusiva, basada en la colaboración y el apoyo.
- Desarrollar una estrategia de inclusión sostenible dentro de la alianza.
Instituciones participantes:
- Universidad de Bucarest (Rumanía, Coordinadores)
- Universidad Autónoma de Madrid (España)
- Eberhard Karls Universität Tübingen (Alemania)
- Ethniko kai Kapodistriako Panepistimio Athinon (Grecia)
- Université d´Aix Marseille (Francia)
Proyectos cerrados
Actualmente no hay proyectos cerrados.
Contacto
Consultas generales
Movilidad de estudiantes: Convenios internacionales (fuera de Europa)
Movilidad de estudiantes: Erasmus+ Estudios
Movilidad de estudiantes: Erasmus+ International Credit Mobility (KA107) o Erasmus Mundus
Movilidad de estudiantes: Erasmus+ Prácticas y prácticas internacionales
Movilidad de estudiantes: Programa UAM - Banco Santander (CEAL)
Movilidad de estudiantes: SICUE
Movilidad de estudiantes: Swiss-European Mobility Programme
Movilidad de estudiantes: Visitantes
Movilidad CIVIS
Movilidad de personal (PDI y PAS): Erasmus+
Movilidad de personal (PDI) no Erasmus / Gestión de Convenios internacionales
Oficina de Acogida (alojamiento, visados, TIE, NIE etc.)
Plan DOing y Plan AdId
Programa de mentores internacionales
Proyectos internacionales
Study Abroad at UAM
Titulaciones internacionales
Servicio de Relaciones Internacionales y Movilidad (Horario)
Campus de Cantoblanco
Edificio Plaza Mayor, planta baja - C/ Einstein, 7
28049 Madrid